Wednesday, October 31, 2012



Sabariah Mansur tetap ingat pesan ibu - Datuk Sarimah


KERLINGAN dan senyuman manjanya itu mampu membuatkan mata yang memandang terpesona.Berkebaya sendat hingga menampakkan susuk tubuhnya yang cantik seperti biola itu, ketrampilan Sabariah Mansur jelas menjadi pujaan dan buah mulut ramai jejaka termasuk Kassim Selamat.

Begitulah antara kehebatan seniwati Datuk Sarimah Ahmad di layar perak hingga bergelar salah seorang ikon filem Melayu khususnya pada zaman kecemerlangan Studio Jalan Ampas di Singapura.

Tidak dapat dinafikan, apa saja fesyen yang diperagakan Sarimah tidak kira tradisional atau moden semuanya sentiasa menjadi perhatian peminat hingga selalu terpilih menghiasi majalah filem terkenal di Malaya dan Singapura sejak era 1960- an. Malah Sarimah pernah disunting menjadi model produk kecantikan Max Factor.

Sekalipun masa mengubah segalagalanya, dalam usia 66 tahun pun, primadona filem Melayu itu masih kelihatan cantik dan mampu menjaga bentuk tubuhnya. Jelas gelaran nenek serta ibu tunggal kepada enam anak bukan satu penghalang untuk Sarimah terus mengamalkan segala petua turun temurun supaya tampak berseri.

揇ulu, saya selalu tempah pakaian dengan Raja Zai, seorang pereka fe syen di Singapura. Jahitannya me - mang kemas membuatkan saya selesa memakai setiap baju yang direkanya. sebenarnya saya seorang yang sederhana dalam memilih pakaian.

Mungkin orang tahu, kebaya dan baju kurung memang fesyen kegemaran saya. Biasanya saya akan memakai setiap baju itu hingga koyak kalau saya selesa dengannya. Kalau tak sesuai, saya cuma pakai sekali saja,

No comments: